Čo sú elektroskútre

Elektroskútre sú dopravné prostriedky, ktoré vynikajú veľmi dobre spracovaným dizajnom, kvalitnými jazdnými vlastnosťami. a predovšetkým majú klasický spaľovací motor nahradený elektromotorom. To prináša množstvo výhod:

Ekologická prevádzka

Elektroskútre sú maximálne tiché, a teda ohľaduplné k najbližšiemu okoliu, ako k ľuďom, tak aj k zvieratám. Rýchlejšia jazda môže generovať iba šum kolies, čo je jediná výraznejšia hluková záťaž, ktorú svojou prevádzkou spôsobíte Rovnako sú šetrné k životnému prostrediu. Zaobídu sa bez benzínu a oleja, ich prevádzkou preto nedochádza k produkcii žiadnych škodlivých splodín. A nevydávajú pochopiteľne ani zápach. Stále viac ľudí sa preto k ich používaniu prikláňa ako k variante, ktorá napomôže udržať čistejšie životné prostredie.

vyber elektroskútru

Nízka cena

V porovnaní s klasickými motorovými skútrami sú aj pre užívateľov lacnejšie na obstaranie. Rádovo sa pohybujeme v niekoľkých stovkách až tisíckach eur. Možno povedať, že skútre s veľmi dobrou úrovňou výbavy cenovo začínajú už na 1 150€. Ešte lacnejšie vás môže vyjsť moderný nástupca obľúbenej Babety. Na Slovensku je e-Babeta ponúkaná značkou RACCEWAY. Za elektrickú verziu populárneho československého mopedu zaplatíte necelých 1 040€.

Na tradíciu malých motocyklov značka RACCEWAY ostatne nadviazala aj s ďalšími modelmi v radoch e-Fichtl a e-Moped, čo je ďalším dôkazom značnej obľube lacných skútrov v tejto cenovej relácii. Prevádzka elektroskútra sa vám oplatí aj z hľadiska neskorších prevádzkových nákladov. Pravidelne s ním do servisu podľa určitého nájazdu kilometrov určite chodiť nemusíte.

Podľa niektorých zdrojov sú náklady u elektrického skútra až 14 × nižšie pri porovnaní s klasickým benzínovým skútrom, a dokonca až 40 × menšie v porovnaní s automobilom. Na 100km spotrebujú 3 kWh. Čo pri cene necelých 0,20€  za kWh znamená, že zaplatíte zhruba 0,60€ za spomínaných 100 km.

Kompaktné rozmery a dobrá mobilita

Pokiaľ k vyššie uvedeným výhodám pripočítame kompaktné rozmery a nízku hmotnosť (len s Li batériou), z ktorých vyplýva aj veľmi dobrá mobilita, možno elektroskútre považovať za skvelé prostriedky najmä pre presuny po meste. Aj v hustej premávke sa s ním budete pohybovať veľmi obratne.

racceway elektricke skutry

Veľká výhoda malých rozmerov tohoto „vozítka“ sa prejaví najmä pri parkovaní. Vojdete sa s ním prakticky kdekoľvek. Parkovať môžete dokonca aj v tzv. Modrých zónach. Len málokde tak navyše budete nútení za parkovanie platiť. Doma nemusíte riešiť ani to, že práve nemáte garáž. Aj majitelia panelákových bytov môžu svoj elektroskúter ľahko zaparkovať napríklad v pivnici.

Jednoduchá údržba

Elektroskúter je potrebné pre jeho prevádzku nabiť. To môžete urobiť už doma alebo jednoducho tam, kde máte k dispozícii obyčajnú elektrickú zásuvku na 230 V. Praktickejšie potom je si zaobstarať skúter, u ktorého je možné vybrať batériu. Nabíjanie je potom ešte jednoduchšie. Do plného stavu nabijete skúter v priemere po 4 až 8 hodinách. Na dobíjanie musíte myslieť najmä na dlhých trasách, pokiaľ sa so skútrom chystáte na výlet, určite vás nabíjanie neminie.

Na bežný pohyb napríklad v podobe ciest do práce si však vystačíte s jedným nabitím. Zabudnúť môžete počas svojich ciest na klasickú výmenu oleja a ďalšie nevyhnutnosti, ktoré sprevádzajú automobily i motocykle. Skontrolovať by ste mali iba pneumatiky a brzdy. Po čase bude nutné vymeniť aj akumulátor, ktorého životnosť sa uvádza na cca 25000 km.

Obmedzená rýchlosť

Možno povedať, že u elektrického skútra môžete očakávať maximálnu rýchlosť okolo 70 km / h. To sa ale týka predovšetkým strojov z vyšších cenových hladín. Musíte skrátka ako novopečený majiteľ počítať s tým, že sa nejedná o závodnú motorku, ale o kompaktný dopravný prostriedok, ktorý si obstarávajú ľudia založený predovšetkým prakticky.

rychlomer skúter

Sezónnosť

Pochopiteľne aj skúter trpí podobným neduhom ako iné motocykle: Zlé počasie jazde príliš nepraje. Musíte si zaobstarať špeciálne oblečenie, v ktorom nepremoknete. A je dokonca možné, že cestovanie za chvíľu vzdáte, pretože prídete na to, že pol roka je vám nepretržite na skútri skrátka len zima a jazdu si užívate počas dvoch mesiacov letnej sezóny.

Ako vníma elektroskútre súčasná legislatíva

Súčasná legislatíva skútre definuje ako jednostopové vozidlá, ktoré sú podobné motorkám. Majú menšie kolesá, sú vybavené motorom s nižším objemom a samozrejme disponujú automatickou prevodovkou, čo znamená, že na nich nemusíte ručne radiť. Z pohľadu zákona sa tieto vozidlá radia do kategórie L. Určujúcou je u nich rýchlosť. Pri rýchlosti do 45 km / h sú považované za moped. Pri rýchlosti nad 45 km / h za motocykel. Ak by sa zmestili do 25 km / h, išlo by o malý elektromoped s pomocnými pedálmi.

Elektroskúter bez vodičáku alebo s ním?

S tým súvisí taktiež vlastníctvo vodičského oprávnenia. Pri niektorých modeloch vodičské oprávnenie skutočne nie je nutné.   U niektorých modelov je nutné mať vodičské oprávnenie skupiny AM, prípadne vyššie skupinu A1. Skútre v skupine AM sú obmedzené výkonom motora 4 kW. Toto obmedzenie je novinka, ktorá sa v zákone objavila od roku 2013. U skútrov v skupine A1 platí obmedzenie do 11 kW. Oprávnenie  pre skupinu AM si môžete urobiť od 15 rokov, pre skupinu A1 môžete za vodičským preukazom vyraziť v 16 rokoch.

Ak máte klasický vodičský preukaz pre skupinu B, môžete riadiť vozidlá kategórie AM a tiež motocykle A1 s automatom. Vodičský preukaz nemusíte mať na tie skútre, ktorých rýchlosť neprekročí 25 km / h, sú vybavené pedálmi a výkonom nižším alebo rovným 250 W.

Elektroskúter a „papiere“: Kedy a prečo sú potrebné?

Pozor, vyššie spomenuté skútre, ku ktorým nepotrebujete vodičské oprávnenie, od 1.1.2023 podliehajú registrácii.

predne brzdy elektroskúter

Technický preukaz

V súlade s platnými zákonmi dostanete s novo zakúpeným skútrom aj C.O.C. list (Certificate of conformity čiže vyhlásenie o zhode). Ide o dokument v angličtine, ktorý automaticky dostanete po kúpe nového elektroskútra. Na úrade pre evidenciu cestných vozidiel vám namiesto neho potom vystavia technický preukaz, ktorý mať tieto skútre musia. Dostanete teda k nemu klasický „veľký“ technický preukaz.

Povinné zmluvné poistenie

Elektroskútre zo spomínanej kategórie vozidiel, na ktoré sa vzťahuje registrácia, musia mať aj povinné zmluvné poistenie, podobne ako iné vozidlá. To znamená, že k nemu budete musieť mať aj tzv. Zelenú kartu. Povinné zmluvné poistenie vás pre tento druh dopravného prostriedku však vyjde v súčasných podmienkach na vcelku „ľudových“ 10 až 20€. Ak budete chcieť, môžete si na neho dojednať aj dobrovoľné havarijné poistenie.

Technická kontrola

A samozrejme musíte aj na technickú kontrolu. So skútrom kategórie LA konkrétne po 6 rokoch od okamihu, keď ho kúpite. Následne budete na technickú chodiť každé 4 roky. Kategória LC mu-sí na technickú už po 4 rokoch od kúpy a pravidelne každé 2 roky.

Ktoré parametre pri výbere skútra sledovať

Ak ste pre obstaranie elektroskútra, už rozhodnutý, mali by ste pri jeho nákupe sledovať najmä tieto najdôležitejšie parametre:

Výkon motora

O výkone motora vo vzťahu k legislatíve už zmienka v tomto texte bola. Tento parameter má však aj praktický zmysel. Náročnejší terén si jednoznačne vyžaduje vyšší výkon. K tomu je nutné pripočítať aj samotnú váhu stroja a telesnú hmotnosť jazdca. Čím vyššiu záťaž teda stroj bude musieť zvládnuť, tým vyšší výkon motora by mal ponúknuť. Základné modely sa pohybujú v maximálnom výkone 250 W až 500 W a maximálna rýchlosť 25 km / h až 40 km / h. Pre bežné denné použitie budete potrebovať viac. Výkon motora by sa mal pohybovať okolo 1500 až 2000 W. Tieto zariadenia vám ponúknu rýchlosť obmedzenú na 45 km / h.

Rýchlosť

Ako už bolo povedané, rýchlosť je jednou z veličín, ktoré sú podstatné pre zaradenie elektrického skútra do jednej z kategórií vodičského oprávnenia. Naviac ale pochopiteľne určuje aj jazdné vlastnosti zariadenia a váš pôžitok z cestovania. Všeobecne skútre s rýchlosťou do 25 km / h možno aj čo sa týka správania na ceste s bicyklom. Určené sú skutočne veľmi nenáročným cestovateľom. Skútre s maximálnou rýchlosťou do 45 km / h už svojimi vlastnosťami v bežnom použití je obstojné .

V tuzemsku sú preto veľmi obľúbené a na trhu sa s nimi stretnete asi najčastejšie. K obľúbeným modelom patria napríklad tie zo série RACCEWAY CITY / SPORT RACING, ktoré sú ideálne do mestskej prevádzky. Silné elektroskútre s motormi o výkone rádovo desiatok tisíc wattov už uspokoja aj náročných majiteľov. Prakticky znesú porovnanie so slabšími motocyklami a ich rýchlosť sa môže pohybovať okolo 100 km / h. Jedná sa však o skôr okrajovú záležitosť.

Batéria

Kapacita batérie je pre použiteľnosť skútra zásadná. Vplyv má na dojazdovú vzdialenosť. Kapacita batérie sa pohybuje okolo 12 až 20 Ah. Ak si kúpite skúter s kapacitou batérie až 32 Ah, počítajte súčasne aj s tým, že sa bude dlhšie nabíjať - až 7 hodín.

batéria do elektroskútru

Naviac by ste mali vedieť, že okrem kapacity je hlavný aj typ batérie. Súčasné elektroskútre ponúkajú jednak tie olovené, prípadne batérie lítiové (lithium-iontové).

  • Olovená batéria vie ponúknuť predovšetkým nižšiu obstarávaciu cenu. Nijako jej to súčasne neuberá na kvalite, olovené batérie sú zvyčajne bezporuchové. Typická je však tiež vyššou hmotnosťou. Zároveň musíte aj dbať na to, že stroj je nutné po každej jazde nabiť. Ak by ste batériu pravidelne nedobíjali, výrazne jej skrátite životnosť. Priemerná životnosť je 4 až 7 rokov.
  • Lítium-iónové batérie predstavujú modernú alternatívu. Sú dokonca o 60% ľahšie ako tie olovené. Ich hmotnosť je okolo 7 kg. Dobíjať ich pravidelne vyložene nemusíte, hoci sa to aj tak odporúča. Sú však v porovnaní s predošlým typom drahšie. Zaplatíte za ne asi o 50% viac než za olovené batérie. Životnosť sa počíta na cykly, vydrží asi 750 až 1 000 cyklov.

Slot na dve batérie

Niektoré skútre vedia ponúknuť slot na dve batérie. Pokiaľ do zariadenia vsuniete ešte náhradnú batériu, významne tak zvýšite kapacitu, a teda aj celkovú dojazdovú vzdialenosť. Pre tých, ktorí cestujú často alebo na dlhšie vzdialenosti, to môže byť vhodné riešenie.

Vyberateľná batéria

Batéria v skútroch je riešená ako vyberateľná, prípadne vymeniteľná. Vyberateľné sú spravidla moderné lítiové baterie. Výhoda takéhoto riešenia je zreteľná: Dobíjanie skútra je ľahšie, batériu vyberiete a odnesiete nabiť prakticky kamkoľvek. Podobne prakticky sú navrhnuté napríklad skútre z produktovej rady RACCEWAY CENTURY. Pri nevyberateľných batériách musíte k dosahu zásuvky zaparkovať rovno celý skúter.

Dojazdová vzdialenosť

Zvyčajne sa dojazd pohybuje okolo 30 až 80 km. Čo je na bežné cestovanie dostačujúce. Ak potrebujete motorizované „približovadlo“ na cesty do práce, môže vám stačiť aj skúter so základnou dojazdovou vzdialenosťou okolo 40 km. Naopak ten, kto plánuje jazdiť dlhšie trasy a využívať elektroskúter aj ako ekologický dopravný prostriedok na výlety, jednoznačne by mal premýšľať nad modelmi, ktoré sú na jedno nabitie schopné prejsť aj 120 km.

Nosnosť

Typická nosnosť sa pohybuje okolo 120 kg. V prípade, že sa na skútri bude voziť ťažšia osoba, spolujazdec, alebo plánujete prepravovať ťažkú batožinu, je jednoznačne vhodné vybrať si skúter s vyššou nosnosťou. Pokročilé modely majú dostatočne robustnú konštrukciu a vedia ponúknuť nosnosť až 180 kg, dvaja cestujúci sa  teda uvezú úplne bez problémov. Deklarovanú nosnosť je, pozor, vždy nutné neprekračovať. Preťažovaním zariadenia skracujete životnosť.

Brzdy

Brzdy tiež predstavujú podstatný parameter súčasných elektrických skútrov. V praxi sa rozlišujú tri základné typy, a to brzdy diskové, hydraulické kotúčové a bubnové. Hoci sa môžete na mnohých miestach stretnúť s tvrdením, že kotúčové brzdy sú lepšie ako tie bubnové, nemožno to tvrdiť takto jednoznačne. Najmä u najslabšej výkonnostnej kategórie skútrov s rýchlosťou do 25 km / h na tom príliš nezáleží. Účinnosť bŕzd je totožná.

Pri rýchlostiach nad 50 km / h už to ale platí a kotúčové brzdy možno považovať za účinnejšie. Aj keď sú navyše bubnové brzdy starším typom, stále sú u mnohých motoristov cenené pre svoju bezporuchovosť. Pri niektorých modeloch sa tak môžete stretnúť aj s kombináciou oboch riešení. Výrobcovia moderných elektrických skútrov sa však už väčšinou prikláňajú k osadzovaniu kotúčových bŕzd.

Cena

Cena je pre rad motoristov prirodzene tým vôbec najdôležitejším, čo riešia pred kúpou. Cenové rozpätie je veľmi široké, pohybuje sa od necelých 1 040 po 3 900€ alebo viac. Pri lacných modeloch pritom rozhodne nemožno povedať, že by išlo o zariadenia, ktoré si nezaslúžia vašu pozornosť. Skúter začínajúci na cenovo nižšej úrovni. Sú veľmi dobrou voľbou pre nenáročných užívateľov, ktorým nebude vadiť nízka rýchlosť a slabší motor.

Očakávať môžete skútre maximálne s rýchlosťou 25 km / h a motorom o výkone 250 W. Za akýsi stred, v ktorého hraniciach sa pohybuje väčšina výrobcov, možno považovať skútre od cca 1 050€. Obsiahla kategória ponúkne skútre s maximálnou  rýchlosťou do    45 km / h s dlhším dojazdom až 80 km. Pre väčšinu cestovateľov sú tieto zariadenia dostačujúce. Ku špičkovým modelom sa potom radí napríklad skúter RACCEWAY STORM. Musíte ale počítať s cenou presahujúcou 3 900€.

Záruka a servis

Hoci je skúter na údržbu nenáročný, môže sa vám stať, že aj napriek všetkej starostlivosti budete potrebovať služby servisu. Na to je nutné dbať už pred nadobudnutím. Vyberte si tak model z dielne renomovanej značky RACCEWAY, ktorá je vám schopná zaistiť servis záručný aj pozáručný. servis elektroskútrov V prípade poruchy alebo výskytu výrobnej chyby v záručnej dobe, prevádzame u skútrov značky RACCEWAY bezplatný servisný zásah priamo u zákazníka čo znamená, že nemusíte stroj posielať, ani voziť a nehrozí tým mechanické poškodenie spôsobované prepravou. V prípade, keď zákazník požaduje servisný zásah, postačí kontaktovať dodávateľa.

Problematické sú z tohto hľadiska najmä lacné skútre ázijskej produkcie, ktoré sú typické svojou vysokou poruchovosťou. Laik pritom na prvý pohľad spravidla žiadny problém nedetekuje, lebo po stránke dizajnu sa jedná o veľmi vydarené napodobeniny kvalitných strojov.